Listopad 2008
W miesiącu listopadzie 2008 roku odbyła się sesja zajęć IV modułu projektu:
„Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji przez Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Witnicy”
Zadaniem tego modułu jest zdobycie przez beneficjentów umiejętności metodycznych obejmujący tematykę mającą na celu opracowanie planu niesienia pomocy opiekuńczo-pielęgnacyjnej w oparciu o proces pielęgnowania, zarządzanie materialnymi i niematerialnymi zasobami podopiecznego, diagnozowanie potrzeb i problemów psychofizjologicznych podopiecznego – człowieka starego.
I Umiejętności metodyczne
1. opracować plan niesienia pomocy opiekuńczo-pielęgnacyjnej w oparciu o proces pielęgnowania i ponieść za niego odpowiedzialność
2. zarządzać materialnymi i niematerialnymi zasobami podopiecznego
3. prowadzić dokumentację pracy z podopiecznym
4. organizować własny warsztat pracy
5. rozpoznawać i wykorzystywać zasoby środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego dla efektywnej pracy z podopiecznym
6. dopasować działania, kompetencje i środki do zaistniałej sytuacji wypadkowej
7. stosować techniki monitorowania i oceny (ewaluacji) stanu funkcjonalnego podopiecznego dla potrzeb usprawniania bio-psycho-społecznego
8. zdiagnozować potrzeby i problemy psychofizjologiczne podopiecznego człowieka starego oraz zindywidualizować działania na jego rzecz
9. skutecznie wykorzystywać w praktyce zawodowej różne metody pracy z podopiecznym dostosowując je do wieku starszego
10. rozwiązywać sytuacje konfliktowe
11. uświadomić sobie własne możliwości w zakresie niesienia określonej pomocy ludziom w podeszłym wieku poprzez systematyczną samoocenę
12. posługiwania się nowoczesnymi nośnikami informacji tj. systemem komputerowym, Internetem
13. posługiwać się podstawowymi technikami terapeutycznymi w pracy z podopiecznym
14. zastosować techniki relaksacji adekwatne do wieku starszego
Zgodnie z programem zajęć przeprowadzone zostały wykłady i warsztaty między innymi z zakresu:
1. Aspekty pedagogiki opiekuńczej i społecznej w pracy z osobami starszymi
1. Starzenie się jako proces – biopsychospołeczne aspekty starszego wieku
a) biologiczna strona starzenia się
b) psychiczna strona starości
c) postawy przyjmowane przez ludzi starszych
2. Podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki opiekuńczej
3. Specyfika potrzeb osób starszych oraz możliwości ich zaspokajania
4. Interpretacja pojęcia opieki – istota opieki
a) różnice między opieką a pomocą: kwestia odpowiedzialności, symetryczności relacji, ciągłości i trwałości więzi interpersonalnych,
b) struktura procesu opieki i jej elementy
c) funkcje opieki: homeostatyczn, egzystencjalna, regulacyjna, usamodzielniająca, osobotwórcza, socjalizacyjna
d) zasady procesu opieki hospicyjnej
5. Charakterystyka i rola opiekuna osoby starszej
a) rola opiekuna w zaspokajaniu potrzeb podopiecznych
b) czym powinien się charakteryzować idealny opiekun
c) cechy osobowości przydatne w opiece nad osobą starszą
d) „siedem przykazań” – zasady komunikowania się z osobą starszą i niepełnosprawną
6. Pomoc i wsparcie
a) cele udzielania pomocy i wsparcia
b) różnice między pomocą i wsparciem: kwestia podłoża działań, uwarunkowań, charakteru, podejścia emocjonalnego
c) podmioty udzielające wsparcia i pomocy osobom starszym
7. Rodzina jako podstawowe środowisko opiekuńczo-wychowawcze
a) funkcje rodziny i ich ewolucja
b) specyfika przemian współczesnej rodziny, problemy współczesnej rodziny
c) warunki umożliwiające optymalną realizację funkcji wychowawczej w rodzinie
d) dezorganizacja rodziny i jej następstwa; czynniki dezorganizujące rodzinę
e) funkcjonowanie osób starszych w rodzinie: pozycja osoby starszej w rodzinie, rola seniora w rodzinie, problemy osób starszych w rodzinie
8. Środowisko lokalne jako miejsce realizacji funkcji opiekuńczo-wychowawczych wobec osób starszych
a) środowisko lokalne jako nieodłączny element otoczenia życia człowieka
b) człowiek starszy w środowisku miejskim i wiejskim – specyfika funkcjonowania
9. Aspekty demograficzne współczesnego społeczeństwa
a) starzenie się społeczeństwa i socjalne konsekwencje tego procesu
b) tendencje demograficzne w Polsce
c) aspekty wydłużania się życia ludności
10. Postrzeganie społeczne ludzi starszych
a) pozytywny i negatywny stereotyp starości
b) stereotypy człowieka starego
c) poglądy i postawy dotyczące starości
11. Aktywność, aktywizacja i organizowanie czasu wolnego ludziom starszym
a) rola pracy w życiu człowieka
b) praca zawodowa ludzi starszych
c) konsekwencje zakończenia pracy zawodowej
d) pojęcie aktywności i aktywizacji
e) czynniki warunkujące aktywność człowieka
f) aktywność osób starszych, jej rodzaje i specyfika
g) cele aktywizacji podopiecznego w starszym wieku
h) rozpoznawanie potencjałów podopiecznego w celu zaplanowania procesu jego aktywizacji
i) rozpoznawanie zasobów środowiskowych w celu wykorzystania ich w procesie aktywizacji podopiecznego
Formy prowadzenia zajęć:
1. Wykład
2. Dyskusja
3. Ćwiczenia
4. Analiza przypadków
Pomoce dydaktyczne:
1. Prezentacja multimedialna
2. Film edukacyjny
Zajęcia prowadziła pedagog: Anna Obiegło
2. Opieka nad osobami starszymi jako element relacji społecznych
Forma pracy : Warsztaty i wykłady ( 10 godzin dydaktycznych)
Termin: 18.11.2008; 20.11.2008;
Opieka jako element relacji społecznych
- współczesność a usługi opieki, rodzaje argumentacji;
- sposoby wybierania wpływu na innych;
- odchodzenie od postawy „nie”.
Sprawne komunikowanie się
- postulaty sprawnościowe mówienia, pisania, czytania i słuchania;
- komunikacja werbalna i niewerbalna, strategie komunikowania w organizacji;
Profesjonalna obsługa klientów
- kształtowanie kontaktów z klientem;
- niwelowanie niesymetrycznych relacji klient-opiekun; rozwiązywanie konfliktów;
Komunikacja interpersonalna
- pierwsze wrażenie – „Jak Cię widzą tak Cię piszą”; „Jak Cię słyszą tak Cię piszą”- komunikacja słowna;
- komunikacja niewerbalna; język a komunikacja niewerbalna – przez telefon „widać” co myślisz!
Potrzeba poznania
- potrzeba pozyskiwania wiedzy, rodzaje technik badawczych i problem analizy danych, plan badawczy, wykorzystanie wiedzy;
Prowadzący : Piotr Klatta
3. Opieka nad osobą starszą a współpraca z lekarzem rodzinnym
Forma pracy : Warsztaty i wykład
1. Starość i potrzeby osób starszych:
Rola opiekunki środowiskowej;
Problemy medyczne osób starszych:
- otępienie, choroba Alzheimera
- udary, porażenia
- upośledzenie umysłowe
- zaburzenia psychiczne
- nadciśnienie, choroba wieńcowa, niewydolność krążenia
- cukrzyca
- astma/poch.
- choroba zwyrodnieniowa stawów
- niewydolność żylna – owrzodzenia podudzi
- parkinsonizm
- nietrzymanie moczu i stolca
- zaparcia
- choroba nowotworowa
- upośledzenie słuchu
- upośledzenie wzroku
2. Obserwacja osób chorych, omówienie technik podstawowych badań: pomiar ciśnienia, pomiar glukozy, iniekcja podskórna (insulina, heparyna), pomiar tętna i oddechu, temperatury
3. Pielęgnacja chorych w podeszłym wieku
- Pokój
- Łóżko
- Urządzenia stosowane przy pielęgnacji chorych:
- wózki inwalidzkie
- balkoniki
- podnośniki
- podnóżki
- Pielęgnacja pacjentów z cewnikiem
- Pielęgnacja pacjentów ze stomią
4. Pielęgnacja osoby obłożnie chorej: omówienie problemów + prezentacja technik pielęgnacji:
- Mycie
- Ubieranie
- Karmienie
- Zmiana bielizny pościelowej
- Pielęgnacja skóry
- Zapobieganie odleżynom
- Zmiana pozycja chorego
Pieluchomajtki
5. Żywienie osób starszych
- Zasady ogólne
- Dieta cukrzycowa
- Dieta ubogocholesterolowa
- Dieta bogatoresztkowa
6. Zasady współpracy opiekunki z lekarzem i pielęgniarką
7. Postępowanie w nagłych sytuacjach:
- Omdlenie
- Uraz
- zatrzymanie krążenia
- duszność
- krwawienie
- zatrucie
- zadławienie
8. Problem umierania
Wykładowca: Anna Wójcik – lekarz rodzinny
koordynator projektu: Julita Karasińska